8 (36) 8. ОСОБЛИВОСТІ СТРАТЕГІЧНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОЦІНКИ ТЕРИТОРІЙ СЕЛИЩНИХ ГРОМАД ЯК МЕХАНІЗМУ СПРИЯННЯ СТАЛОМУ РОЗВИТКУ

УДК 351:502. 02:338 • Випуск 8 (36) / 2022  • 52-58 сторінки

Решетченко А.І., Шаповалов О.І.

Решетченко А.І., кандидат технічних наук,    Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, ORCID: 0000-0003-0767-8597, аlena.reshetchenko@gmail.com

Шаповалов О.І., Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, nekto.a2014@meta.ua

Анотація

Стратегічна екологічна оцінка є одним із інструментів сприяння сталому розвитку шляхом забезпечення охорони навколишнього середовища і здоров’я населення та інтегрування екологічних вимог під час розроблення та затверджен- ня документів державного планування, що особливо актуально для утворених територіальних громад в рамках реформ децентралізації України. Проаналізовано проблемне поле децентралізації сільських поселень, що проявляється у вирішенні проблем економічного та соціального спрямування як першочергових, в той час як питання охорони навколишнього при- родного середовища не мають пріоритету у вирішенні для селищних територіальних громад. В статті розглянуто на прикладі стратегічної екологічної оцінки (СЕО) Наталинської територіальної громади у Харківській області основні виклики, із якими можуть зіштовхуватись територіальні громади при впровадженні завдань стратегії розвитку громади. Проведено SWOT-аналіз поточної екологічної ситуації Наталинської територіальної громади, проаналізовано регіональні та локальні стратегічні цілі, що передбачені Стратегією розвитку Харківської області та Наталинської громади. Нада- но опис основним факторам, що можуть обмежувати впровадження комплексу природоохоронних та екологічно безпеч- них управлінських рішень у розділі СЕО щодо надання рекомендацій з пом’якшення можливих негативних наслідків на стан довкілля. Такими викликами виступають: особливості просторових характеристик громад, природно-ресурсний потенціал, низька концентрація людського ресурсу, особливості застосування архітектурно-планувальних заходів сільської місцевості, віддаленість від адміністративних центрів, обмеженість громад до доступу усіх благ від екосистемних послуг. Зазначено, що звіт зі стратегічної екологічної оцінки варто застосовувати не лише як задокументований опис та оцінювання наслідків на довкілля, а й як складову інтегрованого управління ресурсами, природним потенціалом та плануванням землекористуван- ня. Адже стійкість системи визначається у її взаємному, паралельному розвитку сфер економіки, екології та соціуму, що э основою сталого розвитку.

 Ключові слова: стратегічна екологічна оцінка, сталий розвиток, екологічна безпека, територіальна громада, пом’якшуючі заходи.

Стаття



Література

  1. Про стратегічну екологічну оцінку : Закон України від 03.2018 р. № 2354-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2354-19#Text (дата звернення: 12.10.2022).
  2. Щодо затвердження Базового плану Адаптації екологіч- ного законодавства України до законодавства Європейського Союзу (Базовий план апроксимації) : Наказ Міністрства екології та природних ресурсів України від 17 грудня 2012 р. № 659. URL: https://ips.ligazakon.net/document/FIN81968?an=4 (дата звернення 26.09.2022).
  3. Про оцінку впливу на довкілля : Закон України від 05.2017 р. № 2059-VIII. Дата оновлення: 13.05.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2059-19#Text (дата звер- нення: 12.10.2022).
  4. Про цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України) від 30.09.2019 р. № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (дата звер- нення: 10.2022).
  5. Палехов Д.О. Правові проблеми імплементації стратегіч- ної екологічної оцінки в Україні. Держава і право : юридичні і політичні науки. Вип. 28. С. 510–516.
  6. Шевченко І.В. Стратегічна екологічна оцінка як інстру- мент екологічної політики України. Економіка України. № 10. С. 79–86.
  7. Козаченко Т.П. Стратегічна екологічна оцінка в Україні: проблеми та перспективи. Інвестиції: практика та досвід. № 16. С. 98–101.
  8. Гілета Л.А. Місце стратегічної екологічної оцінки в територіальному плануванні населених пунктів. Регіон – 2020: стратегія оптимального розвитку: матеріали міжнародної нау- ковопрактичної конференції (м. Харків, 8 – 9 жовтня 2020 р.). Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, С. 132–134.
  9. Про оцінку впливу на стан навколишнього природного середовища окремих проектів та програм : Директива 2001/42/ЄС Європейського парламенту та Ради від 27 червня 2001 року. 9 с.
  10. Про засади державної регіональної політики : Закон Укра- їни від 05.02.2015 № 156-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/156-19/ed20150205#n30 (дата звернення: 10.2022).
  11. Барановський М.О. Фінансова децентралізація в Україні: особливості становлення. Український географічний журнал. № 4. С. 30–38.
  12. Орловська Ю.В., Кірюхін Р.О. Децентралізація влади в україні: проблеми та перспективи розвитку. Еко- номічний простір. 2021. № 172. С. 87–92. URL: https://doi. org/10.32782/2224-6282/172-15.
  13. Новаковський Л.Я., Новаковська І.О., Бредіхін О.О. Муні- ципалізація землекористування в умовах децентралізації влади в Україні. Український географічний журнал. № 2. С. 23–31.
  14. Россоха В., Плотнікова М. Розвиток сільських територій України в умовах децентралізації управління: стан, проблеми, перспективи. Економічний дискурс. Міжнародний науковий журнал. Вип. 4. С. 41–53.
  15. Третяк А.М., Третяк В.М., Прядка Т.М. Територіальне планування землекористування в контексті формування фінан- сової стійкості об’єднаних територіальних громад. Землеустрій, кадастр та моніторинг земель. № 1. С. 21–27.
  16. Мальчикова Д.С., Бєлая І.С. Практика децентралізації в Херсонській області: територіальні ресурси громад і проблеми землеустрою. Вісник Одеського національного університету. Том 25. № 1(36). С. 110–125.
  17. Звіт про результати дослідження успішності об’єднання територіальних громад. URL: https://web.archive.org/ web/20171010183618/http://decentralizatigov.ua/pics/attachments/ decentralization_report_2017.pdf (дата звернення: 10.11.2022).
  18. Кононенко І. Державна екологічна політика в умовах децентралізації влади в Україні. Геополітика України: історія і сучасність. Т. 2, № С. 67–74
  19. Василюк О., Ільмінська Л. Екосистемні послуги. Огляд. 77 с. URL: https://uncg.org.ua/wp-content/uploads/2020/09/ EcoPoslugy_web_new.pdf (дата звернення: 20.09.2022).
  20. Стратегія розвитку Наталинської сільської об’єднаної територіальної громади на період до 2025 року: проект. URL: http://krasnogradrda.gov.ua/2019/02/13/strategichnij-plan-rozvitku- naktalinsko%D1%97-silsko%D1%97-obyednano%D1%97- teritorialno%D1%97-gromadi-do-2025-roku/ (дата звернення: 09.2022).
  21. Інтегрована довідка Наталинської територіальної гро- мади – Красноградська районна державна адміністрація. URL: http://krasnogradrda.gov.ua/integrovana-dovidka-natalinskoї- teritorialnoї-gromadi/ (дата звернення: 09.2022).
  22. Проєкт Стратегії розвитку Харківської області на 2021-2027 роки. Харків, 2020. С. 97‒99. URL: https://kharkivoda. ua/content/documents/1026/102538/files/Стратегія.pdf (дата звернення: 10.10.2022).
  23. Національна доповідь про стан родючості ґрунтів Укра- їни / редкол Балюк С.А., Медвєдєв В.В., Тараріко О.Г. та ін. Київ, 2010. С. 15‒37. URL: http://www.iogu.gov.ua/wp-content/ uploads/2013/07/stan_gruntiv.pdf (дата звернення: 11.2022).